Pro zajištění správných postupů na úřadech vznikají v rámci projektu správy dat podpůrné materiály, jako jsou standardy, metodické postupy a pomůcky, které úřadům usnadní praktické zavádění kvalitní správy dat. Tyto materiály spolu se záznamy workshopů věnovaných tématu správy dat najdete na této stránce rozdělené do jednotlivých tematických oblastí.
Webinář: Představení Minimálního standardu správy dat veřejné správy
Záznam webináře zaměřeného na představení minimálního standardu správy dat. Ten vznikl ve spolupráci s expertní skupinou a na základě rozhovorů s vybranými 34 úřady. Jeho postupným naplňováním se úřadům podaří dosáhnout toho, že jejich data budou kvalitně spravovaná. Díky tomu získají úřady jejich dobrou znalost a zároveň zajistí důvěryhodnost a využitelnost svých dat.
Webinář: Představení Strategie pro správu dat ve veřejné správě ČR
Záznam webináře věnovaného představení Strategie pro správu dat ve veřejné správě, kterou vláda schválila na konci dubna 2024. Jedná se o první koncepční dokument ČR zaměřený na oblast správy dat ve veřejné správě. Strategie vznikla s cílem lépe připravit náš stát na budoucnost tím, že budou ve veřejné správě vybudovány solidní základy pro práci s daty.
Webinář: Představení rolí garanta správy dat a datového architekta ve veřejné správě
Záznam webináře věnovaného představení rolí garanta správy dat a datového architekta. Tyto role jsou klíčové pro rozvoj správy dat v organizaci a jejich ustanovení je jedním z kroků k naplnění Strategie pro správu dat veřejné správy. Garant správy dat je osobou celkově manažersky odpovědnou za rozvoj správy dat v dané organizaci a také za prosazování strategie pro správu dat v rámci této organizace. Datový architekt je expertní osobou důležitou pro rozvoj správy dat v dané organizaci, udržuje celkový přehled o jejích datech, správě a využívání těchto dat.
Vymezení role garanta správy dat
Vymezení role datového architekta
Webinář: Výběr prioritní oblasti pro správu dat veřejné správy
Záznam webináře zaměřeného na výběr prioritní oblasti, ve které bude následně veřejná organizace pracovat na plnění minimálního standardu správy dat. Cílem webináře je vysvětlit, proč je nezbytné mít přehled o věcných oblastech dat úřadu, a jak prakticky určit prioritní oblasti, ve kterých budou implementovány další body minimálního standardu.
Metodika pro výběr prioritní oblasti
Webinář: Význam a kontext popisu dat ve veřejné správě
Záznam webináře věnovaného vysvětlení kontextu popisu dat. Ukazuje, proč má úřad v rámci kvalitní správy dat popisovat svá data, jaké má popsání dat přínosy, a to i pro samotnou činnost úřadu a pro plnění povinností daných zákonem. Ať už se jedná o ty již existující nebo povinnosti, které nově přicházejí.
Školení: Popis dat veřejné správy
Záznam školení, které si klade za cíl ukázat, jak postupně a jednoduše vybudovat popis dat, který je možné využít nejen pro naplnění zákonných povinností, ale také pro celkové zefektivnění úřadu, zejména pro jeho digitalizaci.
Po úvodní motivační části ukazuje školení celý popis dat na konkrétním příkladu – od výběru pojmů, přes tvorbu slovníků, podporované nástroje, řešení častých chyb až k následnému použití v procesech digitalizace úřadu.
Webinář: Identifikace a řízení datových potřeb
Záznam webináře, který se věnoval tématu identifikace a řízení datových potřeb. Jeho cílem je vysvětlit proč má smysl ve veřejné správě systematicky pracovat s informacemi o tom, kdo potřebuje jaká data, kde je potřebuje a také v jaké podobě.
Webinář: Představení rolí odpovědných za data ve věcné oblasti
Záznam webináře zaměřeného na představení rolí vlastníka dat, věcného správce a technického správce dat. Jedná se o klíčové pozice pro to, aby byl v každé z věcných oblastí za data někdo odpovědný na manažerské, věcné i technické úrovni. Obsazení těchto rolí, a především naplňování jejich povinností je jedním z kroků směřujících k systematické péči o data ve veřejné správě.