Veřejnost a otevřená data v ČR: Výsledky unikátního průzkumu
, David HavlíkV posledních letech se otevřená data stala klíčovým nástrojem pro zvýšení transparentnosti a odpovědnosti hlavně veřejných institucí a podniků. V Česku však dosud nebyly provedeny široce zaměřené průzkumy veřejného mínění, které by odpovídaly na klíčové otázky týkající se využití a dostupnosti otevřených dat. V tomto článku se zaměříme na výsledky průzkumu mezi třemi sty respondenty, které nám pomohou lépe pochopit postoje a názory na tuto důležitou oblast. Výsledky průzkumu jsou důležité pro poskytovatele, zpracovatele i uživatele otevřených dat v Česku, aby mohli lépe porozumět potřebám a požadavkům svých cílových skupin. Následující článek vychází z Analýzy a výzkumu trhu otevřených dat v České republice, která se stala podkladem pro vznik Komunikační strategie pro cílové skupiny otevřených dat.
Použité zdroje
V průběhu loňského roku se rámci projektu KODI - Rozvoj datových politik v oblasti zlepšování kvality a interoperability dat veřejné správy - v České republice uskutečnil unikátní průzkum veřejného mínění, který měl za cíl pojmenovat klíčové potřeby poskytovatelů, zpracovatelů a uživatelů otevřených dat. Celkem bylo obesláno 5 173 kontaktů. Přes anonymní dotazník, který obsahoval 50 otázek na téma otevřených dat, odpovědělo relevantně 300 oslovených respondentů. Osloveným respondentům byly položeny otázky týkající se využívání otevřených dat a jejich názoru na důležitost a kvalitu těchto dat. Byli dotázáni např. i na zaměstnání, pracovní pozici, vzdělání, IT dovednosti, v jakých sektorech hospodářství se pohybují, z jakých zdrojů veřejná data získávají, jak hodnotí jejich dostupnost, a k jakým účelům otevřená data využívají. Získané výsledky poskytují cenné informace o tom, jak veřejnost vidí využití otevřených dat a co od nich očekává.
Veřejnost považuje otevřená data za důležitá, využívají se napříč sektory i profesemi
Výsledky průzkumu ukázaly, že veřejnost v Česku je otevřeným datům nakloněna. Otevřená data jsou pro většinu respondentů důležitá. Sektory, kde se oslovení respondenti účastní využívání otevřených dat se liší, stejně jako jejich pracovní zařazení, profese a vzdělání. Od vysokoškolsky vzdělaných řídících pracovníků ve finančním sektoru, přes úředníky a odborníky v IT na různých stupních dovedností, až po žurnalisty využívající otevřená data napříč obory.
Respondenti využívají otevřená data pro rozšíření svých odborných znalostí v oborech jako je geografie, meteorologie, mobilita, statistika či evidence obchodních společnosti a majitelů.
Otevřená data vnímají jako nesmírně důležitá pro efektivní a správné fungování státu. Z tohoto důvodu vidí respondenti jako zásadní, aby byla otevřená data orgánů veřejné a státní správy.
Potřeby a názory respondentů
Zpracovatelé a uživatelé upřednostňují rychlý a efektivní přístup k otevřeným datům, zároveň vyžadují dostatečnou dokumentaci a metadatové informace. Pro realizaci projektů potřebují otevřená data ve strojově čitelném a bez omezení přístupném formátu. Dokumentace a metadatové informace jsou pro respondenty zásadní pro správnou interpretaci a využití dat.
Poskytovatelé, zpracovatelé a uživatelé otevřených dat v ČR upřednostňují následující potřeby:
- Kvalita dat: chtějí mít k dispozici kvalitní, aktuální a správně zpracovaná data
- Dostupnost dat: uživatelé očekávají, že data budou snadno dostupná a přístupná online
- Otevřenost a přístupnost: upřednostňují, aby data byla veřejně a volně použitelná
- Výkonnost a rychlost: uživatelé chtějí mít možnost snadno a rychle získat potřebná data
- Dokumentace a metadatové informace: poskytovatelé, zpracovatelé a uživatelé chtějí mít dostatečné informace o datech, aby je mohli správně interpretovat a využívat
Výsledky průzkumu ukazují, že respondenti vysoko hodnotí kvalitu, dostupnost a otevřenost dat. Poskytovatelům, zpracovatelům i uživatelům otevřených dat umožňují lépe pochopit požadavky svých cílových skupin a přizpůsobit jim své služby. Tyto informace jsou zásadní pro vybudování silnějšího a uživatelsky přívětivějšího systému pro poskytování a využití otevřených dat v ČR.
Na základě výzkumu a analýzy trhu otevřených dat v České republice vznikla Komunikační strategie pro cílové skupiny otevřených dat, tedy jakýsi návod jak s těmito skupinami mluvit. Nejperspektivnější jsou podle provedeného výzkumu a analýzy následující cílové skupiny:
- Segment datových žurnalistů a publicistů
- Segment informačních a komunikačních technologií (ICT)
- Segment veřejná správy a samosprávy
- Segment vědy a výzkumu
Následuje stručný návod jak s jednotlivými skupinami komunikovat.
Komunikace se žurnalisty a publicisty
V šíření informací o významu otevřených dat je komunikace s novináři klíčová. Zajistí totiž, že se informace o otevřených datech dostanou k širšímu publiku. Lépe se zaměřuje komunikace na novináře, které znáte. Je důležité mít jasno v tom, co chcete novinářům říct. Použivejte jednoduchý a srozumitelný jazyk. Využívejte příklady a příběhy, které mohou novinářům pomoci lépe porozumět tématu otevřených dat a zaujmout je. Poskytujte novinářům dostatek informací a včas. Rozesílejte tiskové zprávy, buďte aktivní na sociálních sítích, pište blogy, natáčejte videa. Počítejte s tím, že novináři budou mít otázky, takže buďte připraveni na ně odpovědět.
Komunikace s ICT (Information and Communication Technology)
Komunikace s ICT sektorem by měla být odlišná od komunikace s novináři nebo veřejností. I CT sektor jsou odborníci na informační technologie a datové nástroje. Zajímají se o praktické využití technologií. Je důležité zdůraznit, jak jim mohou otevřená data pomoci při řešení konkrétních problémů. Demonstrujte příležitosti k vytvoření nových produktů a služeb. Mluvte jejich jazykem. Členové ICT sektoru jsou odborníci na technologie, takže mohou být schopni porozumět i technickým aspektům otevřených dat. Zvěte členy ICT sektoru, aby se podělili o své nápady a zkušenosti. Nezapomínejte zdůraznit bezpečnost dat a ochranu soukromí.
Komunikace s veřejnou správou
Při komunikaci s veřejnou správou by měly být zdůrazněny a co nejlépe prezentovány výhody a možnosti využití otevřených dat pro občany. Zvyšování transparentnosti, což má pozitivní dopad na důvěru veřejnosti v politiku. Využití otevřených dat k vývoji nových produktů a služeb pro občany, což může vést ke zkvalitnění života obyvatel a k rozvoji ekonomiky. Sdílení informací, což může zefektivnit a usnadnit komunikaci úřadů s občany.
Komunikace se sektorem Věda a výzkum
Bylo by vhodné zdůraznit, jak mohou otevřená data pomoci výzkumníkům při jejich práci. Zmínit, jak mohou otevřená data umožnit mezioborovou spolupráci mezi výzkumnými týmy a tím přispět k tomu, aby byl výzkum komplexnější. Pro podporu této argumentaci je vhodné jako důkaz použít příklady úspěšných výzkumných projektů, kde byla otevřená data již využita.
Další využití
Průzkum ukázal že zájem o otevřená data v Česku roste. Lze předpokládat, že s rozvojem moderních technologií (umělá inteligence) a digitálních dovedností poroste i množství uživatelů otevřených dat. Určitě jste se s nimi už setkali a možná o tom ani nevíte. Údaje z Národního katalogu otevřených dat (NKOD) jsou už dnes využívány pro výzkumné, analytické či vývojové účely, jakož i pro vývoj nových aplikací. Například Monitor státní pokladny vizualizuje údaje o veřejných rozpočtech anebo Registr smluv informuje uživatele o všech veřejných zakázkách v Česku. Kromě toho existují neziskové organizace, které podporují rozvoj otevřených dat v České republice. Mezi ně patří Hlídač státu, Datlab institut či Rekonstrukce státu. Pořádají workshopy či školení a podporují vývoj aplikací založených na otevřených datech. Politické finance zas monitorují financování politických stran v Česku a napojení jejich podporovatelů na veřejné finance. Cílem je posílit veřejnou kontrolu nad financováním politiky.